Byens højskole

Hvad skal jeg være forberedt på, inden jeg tager på højskole?

Overvejer du at tage på et kortere eller længere højskoleophold, så kan du læse med her for at få svar på, hvad du skal være forberedt på.

Fokus på faglig udvikling

Et højskoleophold udvikler dig fagligt inden for det bestemte område, du har valgt. Du kan vælge mellem korte og lange højskoleophold med fag inden for medier, politik, samfund, kreative fag, naturvidenskab, idræt, sundhed eller uddannelsesforberedelse. Det er rigtig meget at vælge imellem, så du kan helt sikkert finde noget, som passer til dine faglige interesser. Et højskoleophold kan også være en god måde at snuse til et fag på, som man måske ikke kender så meget til på forhånd, men hvor man gerne vil vide mere eller lære mere, før man beslutter sig for, om det er noget man vil uddanne sig inden for eller arbejde med i fremtiden.

Socialt samvær på højskoler

Man skal være forberedt på, at der er en forventning om, at man deltager i det sociale samvær. Det kan være alt lige fra morgensang til hyggelige fester på højskolen. Et højskoleophold ryster mennesker sammen, og måske finder du dine nye bedste venner eller en kæreste på højskolen. Det er der mange andre, som har gjort. Når du pakker din kuffert, så bør du fylde den med tøj, som du føler dig godt tilpas i, og som understreger din personlige stil. Har du brug for at købe fx nye kjoler eller andet lækkert tøj, så tjek udvalget af dametøj til favorable priser. Med en kuffert fyldt med en blanding af komfortabelt hverdagstøj og smart festtøj, er du klar til at indtage højskolen.

Højskole tæt på eller langt væk

Måske er du typen, der helst vil gå på en højskole, som ligger tæt på din hjemby, så du stadig har familie og venner i nærheden. Men der kan også være fordele ved at vælge en højskole, som ligger i en anden by eller landsdel. Det kan være fagligt og socialt udviklende at foretage en ”omplantning”, hvor man bosætter sig et andet sted, imens man går på højskole. På den måde kan man fordybe sig og koncentrere sig om sit højskoleophold og lære nye søde, sjove mennesker at kende og få en oplevelse for livet.

Hvad skal jeg være forberedt på, inden jeg tager på højskole?