Yoga og meditation

Yoga for alle

Hatha yoga

 

En klassisk form for yoga, der giver dig styrke og smidighed i kroppen og forbedrer din kropsbevidsthed. Yoga stimulerer din fordøjelse og hormonbalance. Kropsholdning, åndedræt og balance forbedres som en ekstra gave. Yoga handler om at være til stede i nuet, i din krop og alt hvad du gør.

Vi starter altid med åndedrætsøvelser og en blid opvarmning af kroppen, dernæst stående stillinger i sekvenser der gør dig stærk og øger din blodcirkulation. Vi afslutter med en afspænding, der henter sindet hjem i din krop og giver dig ro.

Yoga fokuserer på samspillet mellem krop og sind, og er derfor både afstressende og vitaliserende.

Forøvrigt behøver du hverken være smidig eller have prøvet yoga før.

 

God kombination af øvelser, udstræk, udholdenhed og vejrtrækningsøvelser.

Du skal medbringe:

-Yogamåtte (vær sikker på at du har et godt greb i den måtte du erhverver dig.)

-Tæppe

-Drikkedunk

 

 

 

Hvem har gavn af yoga?

 

-Mødre: Yoga kan være dit frirum hvor du får tid til at trække vejret. Ingen kræver noget af dig, der er ikke noget du skal nå, du behøver ikke engang at kunne nå dine tæer.

 

-Fædre: Fædre kan bestemt også have brug for et frirum til at mærke egne styrker. Skab mere plads og rummelighed omkring dig og mærk dit stærke fundament.

 

-Stressede: Er hele din krop i alarmberedskab er det vigtigere end nogensinde at fortælle din krop og nervesystem at alt er godt og trække sanserne tilbage. Find ro gennem dybe stræk og rolig vejrtrækning.

 

-Sportsfolk: Yoga er ideelt at kombinere med alle sportsgrene til at opbygge muskulatur omkring udsatte led og strække stramme muskler. Drop præstation og konkurrence for en stund, så du bare kan være dig.

 

-Ældre: Vores blide yogahold om onsdagen er ideelt til ældre, der trænger til at strække og tviste liv ind i rygsøjlen igen gennem blide stillinger. Yoga genopbygger din balance, beroliger dit nervesystem og styrker muskulaturen omkring skelettet igen. Og så er der altid tid til en kop te før og efter yoga.

 

-Håndværkere: Arbejder du fysisk hårdt i løbet af dagen, er det så vigtigt at finde et sted hvor din krop kan mærke at det er ok at slappe af. I yoga bygger vi kroppen stærk indefra og øger flow og blodcirkulation. Du vil derved holde din krop ung og skadesfri.

 

-Jobsøgende: Yoga skaber et rum til at meditere helt ind i dit hjerte og mærke efter hvad du virkelig ønsker og evner, bag facader og forventninger. I stillingerne møder du din krops styrke og oplever at du kan mere end du tror.

 

-Kontormus: Har du et stillesiddende arbejde, er det perfekt at strække liv ind i dine hofter og rygsøjle igen. Åbne og styrke din holdningsmuskulatur.

 

-Sofaelskere: Det er vist på tide at begynde at lege med din krop igen. I et roligt og meditativt tempo guider vi dig igennem en yogaklasse. Det eneste du skal gøre er at gå ind ad døren. Derfra skal du bare være, opleve og trække vejret.

 

Kursusdatoer:

 

Onsdage kl. 16.30-18.00

 

Start onsdag den 5. september.

 

Alle uger fra uge 36 til uge 51 (dog ikke uge 42)

Kursussted:

Byens Højskole

Kongensgade 66-68, 1. sal

5000 Odense C

Hold nr. : 18-05-01

Antal lektioner: 30

 

Pris: kr. 1.295

 

Pensionister, efterlønnere og studerende: kr. 1.205

 

Har du spørgsmål eller brug for yderligere information så ring til os på 53369911 eller send en mail til info@byenshojskole.dk

Underviser: Brian Wetterstein

 

Jeg er uddannet YOGA instruktør i det sydlige Indien i april 2016, HATHA YOGA, og har undervist siden.

 

Jeg snupper gerne min rygsæk og min yoga måtte og tager på oplevelser, en god måde at rejse på.

 

Ved siden af har jeg et lille teater i byen Odense, hvor jeg laver alt lige fra små skuespil for børn til workshops for både børn og voksne.