Byens højskole

Hvorfor tage på højskole

Sidder du med overvejelser om, hvad fremtiden skal bringe i form af uddannelse eller job, måske et sabbatår eller en fed rejseoplevelse. Har du svært ved at beslutte dig for, hvad der skal ske, både nu og i fremtiden, så kan et højskoleophold være løsningen for dig.

Hvad laver du på en højskole

At tage på på højskole er i princippet det det samme som at tage på efterskole. Det betyder, at du bor og lever på højskolen, sammen med en masser andre deltagere. I spiser sammen, rydder op og gør rent sammen og deltager i andre praktiske gøremål.

Du deltager i den form for undervisning, som højskolen tilbyder. Nogle højskoler henvender sig til specielle målgrupper, mens andre er det, der kaldes almene. På en højskole sker der altid noget spændende, fordi der netop er mange mennesker samlet. Derfor kommer du sjældent til at kede dig, måske bliver det sværeste at vælge mellem de mange aktiviteter, der er i løbet af dit højskole ophold.

Hvilken højskole skal du vælge

Når du skal vælge, hvilken højskole du vil gå på, skal du koncentrerer dig om, at udvælge de områder du interesserer dig for eller som du gerne vil vide mere om. Der er ikke meget ved at tage på en idrætshøjskole hvis du hader sport eller en musikhøjskole, hvis du slet ikke interesserer dig for musik og sang.

Brænder du derimod for kunsthåndværk eller har du brug for at ændre din livsstil, ja så er det naturligvis de slags højskoler du kigger nærmere på. Der findes også mange almene højskoler, hvis dit behov primært er fællesskabet med andre.

Det vigtigste er, at du mærker godt efter og vælger lige nøjagtig den højskole, som du synes passer rigtig godt til dig og dine behov. Så er du nemlig sikret et godt og lærerigt ophold.